Friday, August 8, 2014

Tips belajar menjahit percuma

Ingin tahu tips untuk belajar menjahit secara percuma? sila baca teks ini sehinga habis. walaupun boring tapi ia mungkin sangat berguna untuk anda. Terutama sekali bagi mereka yang beginner.
Anda teringin nak belajar menjahit tapi tiada masa untuk menghadiri kelas. and sometimes kelas jahitan pun agak costly kan. Nah saya kongsikan tips-tips belajar menjahit secara percuma yg sangat-sangat berguna utk beginner. Tapi post ini hanya la berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya.


sebelum saya teruskan kepada perkongsian tips belajar menjahit secara percuma, saya kongsikan dulu jenis-jenis tutorial. Berdasarkan kepada pengalaman and pemerhatian saya, saya kelaskan tutorial kepada 3 jenis. Iaitu:

1. Sentence tutorial

Penerangan ayat by ayat utk setiap langkah. lebih kurang mcm karangan. tutorial jenis ini mungkin akan mengambil masa untuk beginner memahami step by step yang di terangkan. Tetapi ia mudah untuk expert memahami tutorial jenis ini.
2. Picture tutorial

tutorial jenis bergambar beserta penerangan step by step. tutorial jenis agak mudah utk di fahami oleh semua tak kira beginner ke, intermediate ke bahkan expert sekali pun. tutorial jenis ini paling banyak yang di gunakan blogger.
3. video tutorial

tutorial jenis ini paling best and senang utk di fahami sbb anda bole tengok live step by step yang mereka share. tp tutorial ini susah untuk di cari sbb x byk blogger yang akan share. mungkin sbb kekangan masa untuk merakam video dan mengeditnya.


ok sekarang kte kembali kepada tips untuk belajar menjahit secara percuma. Menjimatkan poket anda di samping anda mendapat ilmu yg bermanfaat dan bole di jadikan side income untuk anda. 

TIPS BELAJAR MENJAHIT SECARA PERCUMA


1. Gunakan sepenuhnya kemudahan internet di depan mata kita. Di internet ni bersepah blogger yang sharing tutorial/cara2 menjahit. Anda bole gunakan search engine mcm google ke yahoo ke untuk mencari tutorial mana yang anda inginkan. Bagi saya, lebih selesa menggunakan medan carian google. Typing key sangat penting bila anda gunakan medan carian. Well anda bole gunakan ayat ini  sebagai contoh: anda bole taip "dress tutorial" , "tudung tutorial" , "bag tutorial" and "cara-cara menjahit baju kurung" and etc. nanti berderet keluar segala tutorial yang anda inginkn. but be aware mostly tutorial come from US and UK blogger. Mereka suka sangat berkongsi ilmu. BTW, ada juga certain local blogger yang sharing tutorial tapi tak ramai and anda kena rajin ber"google". Saya akan kongsikan local blogger yang ada sharing tutorial. taip "SAYA NAK" di ruang komen, insyaAllah saya akan share kn di post akan datang.


2. Ada juga para blogger yg gemar sharing video tutorial di youtube. Nah gunakan medan youtube ini utk anda tingkatkan skill menjahit anda. medan ini lebih berkesan sbb anda bole tgk live step by step tutorial yang mereka sharing compare to picture tutorial. dimana picture tutorial they just share picture yang sometime ada certain step yg derang missed. tapi tu la susah nak jumpa video tutorial ni. Mostly yang sharing tutorial jenis ini adalah blogger from US and UK. So jika anda ingin gunakan medan ini, anda kena taip ayat menggunakan bahasa inggeris. for example: "quilt tutorial" , "binding tutorial" , 'baby dress tutorial" and etc. 


3. Gunakan medan facebook. Ada antara blogger lebih mudah untuk berkongsi ilmu2 jahitan di facebook di bandingkan dgn blog sbb facebook lebih mudah access menggunakan handphone je compare dgn blogging kena open laptop or PC. Anda juga bole join mana2 group2 jahitan ataupun rajin2 la "LIKE" fanpage mana2 blogger. Jika belum ada akaun facebook sila buka satu akaun ok. Sebagai contoh anda bole LIKE fanpage saya, bole refer link di bawah. 

Alhamdulillah, ok setakat ini dulu perkongsian saya untuk tips belajar menjahit secara percuma, InsyaAllah akan di sambung di post-post yang akan datang ok. Anda juga bole "LIKE" page saya di https://www.facebook.com/MiedacreativesBoutique?ref=hl untuk mendapatkan lebih banyak tips2 jahitan. InsyaAllah saya akan cuba curi masa untuk berkongsi tips2 jahitan berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya.

No comments:

Post a Comment