Tuesday, June 2, 2015

Jahit zip sembunyi untuk menyusu

Last few weeks, i had share this tutorial in my facebook page. but no time to update in my blog. so here i shared with you guys on how to sew hidden zip for nursing.

sorry maybe gambar dan penerangan saya x begitu terang but hopefully you guys understand it. I selalu google je untuk any type of tutorial tapi susah nak jumpa cara nak jahit zip sembunyi untuk menyusu bila google. so thats why i shared this tutorial macam mana nak jahit zip sembunyi untuk menyusu yang mana saya explore sendiri dgn melihat cara jahitan baju yang saya ada. alhamdulillah, saya akhirnya berjaya tanpa rujukan google tutorial. sebenarnya baju ni baju lama but since sekarang saya masih menyusukn anak saya so terpaksa letak zip sembunyi supaya senang bila nak breastfeeding my son. 

ok hopefully you guys can cope my explanation. just share it if you want to.


 picture 1: bahagi 2 baju untuk dptkn garisan tengah. tanda, garis dan gunting. kemudian jahit tepi


 picture 2: letakkan zip sembunyi di atas belahan yang di jahit tepi. lipatkan bahagian atas zip ke dalam. untuk memudahkn proses menjahit nnti sematkn pin supaya lipatan tidak lari, refer gambar di atas

 picture 3: jahit zip sembunyi guna tapak zip sembunyi. FYI, sy guna mesin portable so guna tapak zip sembunyi yang sesuai dgn mesin anda. jahit kedua-dua belah zip

 picture 4: lepas bahagian kiri dan kanan zip sudah di jahit, maka jahit pula bahagian bawah zip sembunyi yang masih terbuka. maka di sini saya gunakan tapak zip biasa untuk tutup bahagian bwh zip. jahit ke bawah dan jgn jahit smpi tertutup lubang (untuk lebih fhm bole refer gmbr 5)

 picture 5: jahit sebegini rupa.

 picture 6: lipat dah gosok kain bawah zip sembunyi mcm buat pleated


piture 7: taraaa dah siap. ok cuba focus kat bahagian bwh zip. bila kte gosok di bahagian dlm ia akan nmpk bentuk pleated di luar.

2 comments:

  1. Agak2 berapa kos upah jahit macam ni?sbb sy ada beli baju tp xde zip didepan.

    ReplyDelete
  2. Agak2 berapa kos upah jahit macam ni?sbb sy ada beli baju tp xde zip didepan.

    ReplyDelete